facebook

Marcin Painta – POSTRZEGANIE - Wystawa tyt. GRAND PRIX Konkursu MUZA 2014r.

Kartonovnia - Centrum, ul. Hoża 51, Warszawa.

Wernisaż wystawy: 19.03 o godz. 19:00/ Wystawa czynna do 16.04.2015 r.

Kurator wystawy – Edyta Dzierż

Podczas wernisażu zostanie oficjalnie ogłoszona tegoroczna MUZA – niezwykle wyjątkową i uznaną na całym świecie, o niekwestionowanym autorytecie artystka. Jednocześnie uruchominy zostanie Konkurs Artystyczny MUZA 2015.

 

Organizator zaprasza serdecznie na wernisaż – prośba o wcześniejsze potwierdzenie przybycia.

Magda Woźniak

Redaktor Naczelna

Art Imperium - Portal Kulturalny

 

ERA +48 606 37 38 39

PLAY +48 604 472 384

mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  

 

O MALARSTWIE MARCINA PAINTY - Historyk Sztuki, Katarzyna Kalina:

Malarstwo Marcina Painty z zaklętą w sobie energią słońca z dalekiego południa, tryskające życiodajną esencją najbardziej pierwotnych ludzkich potrzeb, przenika w umysł widza, dając mu natychmiastową satysfakcję przebywania z żywym obrazem. Konsekwentnie stosowana, doprowadzona do rangi szaleństwa, zasada horror vacui oraz surrealistyczne zestawienia przedmiotów rozbudzają niekończącą się lawinę myśli. Te lekkie na pozór zabawy, są skutkiem stosowania żelaznych wręcz zasad. Painta, wierny zestawianiu dopełniających się kolorów, które wydobywają się jedne z drugich, podczas gdy żaden z nich nie staje się dominujący, tworzą jedną, spójną płaszczyznę tego specyficznego ornamentu. Kompozycje, nie pozwalające na wizualne dodawanie, ostre kontury wypełnione kontrastującymi ze sobą pasami, kropami, „naiwnymi szlaczkami”, wibrują w oczach widza z intensywnością hipnozy. Każda kobieta ,każdy mężczyzna, dziecko, zwierzę, każdy przedmiot jest sam w sobie dekoracją, dodatkowo wypełnioną ornamentem. Widz musi poradzić sobie z natłokiem elementów, kolorów, wzorów i skojarzeń. Skojarzeń, które przypominają ekspresową podróż zahaczającą o ostre kontury i hiperrealizm malarstwa gotyckiego, przez koloryt i kompozycję sztuki ludowej po metafizyczność surrealizmu. Człowiek w tym malarstwie nie jest zakomponowanym przedmiotem, jest agresywnym podmiotem. Malarstwo Painty to zlewające się formalne intensywności, które służą jedynie niepokojącym przekazom egzystencjalnym. Człowiek pokryty intensywnie wzorami, otoczony sennymi wizjami to symbol człowieka tonącego w swoich myślach, w otaczających go przedmiotach, w atakującej go kulturze.  Marcin Painta jest prawdziwym kolorystą, jego genialna paleta, pozostaje w oczach widza jeszcze długo po realnym kontakcie z obrazem. Jednak to, co uszlachetnia malarstwo Marcina, to perfekcyjna spójność przebogatych form, kolorów i wizji.

Drapieżność tego malarstwa intuicyjnie odsyła nas do późnych prac Van Gogha a jego dysonansowe zestawienia barwne dzielone na płaszczyźnie obrazu ostrymi konturami i pozbawione wyraźnej głębi czy perspektywy przywodzą widzowi na myśl koncepcję syntetyzmu Paula Gauguina.